Quo vadis - autoškolstvo?

Autor: Ivan Čerešňák | 28.5.2011 o 20:24 | (upravené 28.5.2011 o 23:34) Karma článku: 4,61 | Prečítané:  1304x

Údajne prvou autoškolou na území bývalého ešte spoločného štátu s Čechmi bola autoškola založená v Čechách v roku 1907. Stalo sa tak o dva roky skôr ako v USA! Kurz trval mesiac, poplatok 20 korún a učilo a pracovalo sa denne 9 hodín. Už o nejakých 20 rokov neskôr sa na adepta autoškoly kládli povinnosti, hlavne však spôsobilosti: „...každý by mal mať na mysli, že k previneniu vodiča postačí, aby sa možnosť nebezpečenstva dala predvídať, i keby sa následky vodičovej neopatrnosti predvídať nedali. Potom nepotrebuje automobilový zákon vôbec obmedzovať rýchlosť vozidla a uspokojí sa s ustanovením, že rýchlosť vozidla je možné využiť do tej miery, pokiaľ nie je ohrozená verejná bezpečnosť."

 

Jednoduché a ináč povedané - treba sa mi za volantom tak správať a jazdiť takou rýchlosťou, aby týmto mojim správaním sa a rýchlosťou jazdy nebola ohrozená bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky. Teda predvídavosť, myslenie a, samozrejme, umiernenosť, dostatočná miera pokory, prispôsobivosti. Z pohľadu súčasného vodiča niečo čo sa už dávno nenosí... Tieto danosti človek nededí, neprináša si ich na tento svet vo svojej osobnostnej výbave (žiaľbohu). Tie nadobúda len výchovou a zmysluplnou účasťou v správnom sociálnom prostredí. No a potom - vzdelávaním.

Už vtedy sa, ako samozrejmosť, predpokladalo, že žiadateľ o vodičské oprávnenie nesmie byť analfabetom, musí byť „mravne zachovalý" a vodičský preukaz nemohli získať ľudia trestaní, agresívni, svojím správaním nebezpeční. Už vtedy..!

Odvtedy korytom Labe i Dunaja more pretieklo (už aj tá voda je celkom iná ako vtedy) no od človeka, ktorý vedie motorové vozidlo v cestnej premávke sa stále očakáva a vyžaduje to isté. To isté, ktoré však nie vždy je aj, takpovediac, normatívne deklarované. Tak teda - o čo a o koho tu vlastne ide? Jednoducho - o ľudí a ich pohodlie a bezpečnosť, o čo najdokonalejšie naplnenie ich novej roly - roly vodiča.

Už dávnejšie prepuknutý začínajúci konflikt medzi technikou a ľudskými možnosťami (vyjadrený dopravnou nehodovosťou) je v súčasnosti, pri pohľade na podmienky cestnej premávky,  nezvládnuteľný.

Úplne dominantnými nositeľmi dopravnej nehodovosti sú ľudia, pri ktorých sa dostáva do rozporu psychosomatická kapacita jednotlivca so zvyšujúcimi sa požiadavkami dopravy. Zlyhanie vodiča je zviazané s jeho (dopravným) charakterom a z neho odvodeným dopravným správaním v súvislosti s dopravným prostriedkom, dopravnými podmienkami a prostredím.

Vedenie motorového vozidla v cestnej premávke nie je riadenie motorového lietadla! Vyžaduje nepretržité reagovanie na množstvo podnetov a neustále obnovovanie dynamickej rovnováhy medzi vodičom - vozidlom - komunikáciou - dopravnou situáciou a hlavne -účastníkmi cestnej premávky, teda sociálnym prostredím! Preto je potrebné človeka, žiadateľa o vodičské oprávnenie, na túto účasť v cestnej premávke čo najkvalitnejšie pripraviť - vyzbrojiť potrebnými vedomosťami, zručnosťami, návykmi - hlavne však spôsobilosťami dokázať správať sa na ceste čo najmenej konfliktne. Teda cvičiť, vzdelávať a vychovávať! Ukázať cestu ako sa za volantom dožiť dôchodkového veku (i tak sa dá povedať). To sa samozrejme dá len v špeciálnych podmienkach, ktoré by mali zabezpečiť špeciálne zariadenia - autoškoly.

Podľa zákona č. 93/2005 Z.z. o autoškolách - ..."autoškola je výcvikové a výchovno-vzdelávacie zariadenie...", čo platí a bolo prevzaté z poslania autoškôl  ešte zo šesťdesiatych rokov minulého storočia...

„Vzdelávanie je procesuálna stránka pedagogického procesu, teda cieľavedomého uvedomelého sprostredkovania a aktívneho utvárania a osvojovania si vedeckých a technických vedomostí, intelektuálnych a praktických skúseností, utváranie morálnych rysov, osobitých záujmov a postojov. Je procesom utvárania osobnosti, individualizácie spoločenského vedomia, teda súčasťou socializácie. Vzdelávanie je proces všestrannej humanizácie človeka, je to pretváranie a zdokonaľovanie všetkých jeho schopností, zatiaľ čo výchova vštepuje predovšetkým základné návyky, určitú citovú orientáciu a je činnosťou podstatne jednoduchšou, ktorá do vzdelania organicky vplýva". (Pokladám si za povinnosť (aby sme si rozumeli) odcitovať pojem „vzdelávanie" a veci súvisiace...).

Do obsahu vzdelania patria aj spoločnosťou uznávané hodnoty, napr. mravné, estetické, etické, spoločenské, občianske, úcta k prirodzeným autoritám, k zákonom a pod. Obsah vzdelania je konkretizovaný v učebnom pláne (počet predmetov), v učebných osnovách a v učebniciach.

Vyučovanie sa uskutočňuje vo vzťahoch: učiteľ - vyučovacie metódy a prostriedky - obsah - cieľ - žiak.

Od roku 1991, keď sa začalo trhať vrece s novými autoškolami, tieto podľa zákona síce i naďalej zostali pri pôvodnom poslaní - teda výcvik, vzdelávanie, výchova a nadobúdanie nových mravných a sociálnych postojov budúcich účastníkov cestnej premávky - ako sa však dalo čakať, ak sa táto činnosť mala stať predmetom podnikania - teda tvorby zisku, postupne, ale s osudovou istotou a neodvratnosťou sa tieto začali meniť na miesta, kde sa, a to už v súčasnosti, len „jazdí" a učí testovať.

„Podnikatelia" - teda väčšina prevádzkovateľov výchovno-vyučovacích zariadení sa zrazu začali predháňať v získavaní nositeľov ich zisku - teda budúcich vodičov a to za každú cenu. Už dávno sa v mnohých týchto zariadeniach veľmi zle učí, nevychováva, lebo, až na výnimky, málo kto vie dobre učiť a o výchove - o tom radšej pomlčím a (v konečnom dôsledku) ani niet koho vychovávať, niet koho vzdelávať. Možno povedať i tak, že zo strany žiadateľov o vodičské oprávnenie nebadať nejaký zvlášť úprimný záujem o vzdelávanie v tomto smere a o výchovu - ani nehovoriac. No jednoducho - naše (slovenské) autoškolstvo je v hlbokom úpadku. A treba jedným dychom povedať - vo všetkých jeho súvislostiach! Záverečné skúšky pritom nevynímajúc.

Konečne sa však chystá ku zmene! Bude to zas len trápny pokus?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?