Quo vadis ... (2)

Autor: Ivan Čerešňák | 4.6.2011 o 9:52 | Karma článku: 4,69 | Prečítané:  1011x

Nie je tomu tak dávno, predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA) v rozhlasovej relácii „Pozor - zákruta!" naznačoval smerovanie a obsah pripravovaných zmien v autoškolstve. Pomerne zásadnou zmenou by mala prejsť celá evidencia výcviku jednotlivých žiadateľov o vodičské oprávnenie (žiakov autoškoly), ktorá by mala byť vedená v digitálnej forme.  

 

Jednoducho povedané každý žiak autoškoly by už od chvíle splnenia podmienky zaevidovania sa vo výcvikovom zariadení mal až do ukončenia výcviku neustále prehľad o čerpaní a stave fondu povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín - najmä praktického výcviku vo vedení mot. vozidla, osoba zodpovedná za výcvik alebo prevádzkovateľ autoškoly zas prehľad o dĺžke trvania každej vyučovacej jednotky a o prejazde počtu kilometrov na každú takúto vyučovaciu jednotku, o trase, po ktorej sa  výcvik konal, atď. Jednoducho v autoškole sa už nebude dať tak bohapusto klamať. Inštruktor majiteľa autoškoly - a svojho žiaka, a majiteľ - svojich žiakov. V tomto smere je avizovaná zmena určite prínosom. Zvýši sa transparentnosť výcviku, prehľadnosť, jednoduchosť a dôkladnosť evidencie.

Ako však uvádzaný spôsob evidencie napomôže kvalite výchovno - vzdelávacieho procesu? To, že v mnohých autoškolách budú musieť za konkrétnu finančnú čiastku od svojho žiaka odviesť i „väčší kus práce" ešte neznamená, že sa tým zvýši i kvalita výcviku. To, že sa inštruktor autoškoly dá niekým povoziť o štyri - šesť hodín dlhšie neznamená, že ten „niekto" bude vykazovať aj vyšší stupeň spôsobilosti, že bude lepšie pripravený na skúšku, hlavne však do života! Nie každému inštruktorovi autoškoly je totiž známe, že to, že sedí počas jazdy vedľa žiaka nie je len dávať pokyny a pozor, aby sa pritom nič zlého nestalo. Učiť „jazdiť" motorovým vozidlom vôbec nie je učiť jazdiť na koni (niekedy to tak skutočne vyzerá)! A ďalej - predsa nie v každej autoškole sa klame a odvádza nekvalita!   Je nemálo autoškôl, kde popri vzájomnej dôvere, individuálnej cti a profesionalite sa predsa len koná vyučovací proces, ktorého jedným zo základných atribútov je i napĺňanie stanoveného obsahu i rozsahu vyučovania. Je ešte stále dosť autoškôl a inštruktorov - skutočných učiteľov, ktorí vôbec nepotrebujú, aby boli akokoľvek sledovaní alebo kontrolovaní.

Uvádzaný „navigačný" systém bude (samozrejme) povinný pre každú autoškolu - bez rozdielu. A určite to nebude lacná záležitosť. Zas sa zvýši cena výcviku a niekto sa už teší na dobrý biznis. Ešte stále je aktuálne nariadenie, podľa ktorého každý žiak autoškoly musí odjazdiť najmenej dve vyučovacie hodiny s prípojným vozidlom (do 750 kg celkovej hmotnosti). Samozrejme, každá autoškola si musela zakúpiť toto prípojné vozidlo. Pýtam sa však - načo? Čo naviac získa žiadateľ o vodičské oprávnenie na sk. „B" tým, že doslova odvláči „niečo" za sebou počas dvoch vyučovacích hodín? Nikto mi nenahovorí, že si jazda s uvedeným prípojným vozidlom (okrem cúvania) vyžaduje nejaké mimoriadne zručnosti. Kto a prečo nariadil takýto nezmysel?

Ďalšou zmenou, samozrejme vedúcou ku zvýšeniu odbornej spôsobilosti žiadateľov, by malo byť zvýšenie povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín najmä v praktickom vedení motorového vozidla (v súčasnosti je to napr. 6 hodín na autocvičisku a 29 hodín v cestnej premávke). Pýtam sa - koľko by ich malo byť, aby ich bolo skutočne dosť? Pozná niekto v tejto republike to magické číslo? Nikto ma nepresvedčí, že sa to dá určiť nejakým nariadením alebo smernicou spoza stola kancelárie ministerstva! Tých hodín musí byť presne toľko, aby každý (fyzicky a mentálne) spôsobilý žiadateľ o príslušné vodičské oprávnenie pri posudzovaní jeho vedomostí, zručností, návykov a spôsobilostí na záverečnej skúške dokázal bez ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky a hrozby poškodenia vozidla spoľahlivo manévrovať s vozidlom a samostatne jazdiť v známom prostredí v podmienkach bežnej cestnej premávky - ako v meste, tak i mimo neho. Presne toľko! To znamená, že ten žiadateľ, ktorý má talent (sú aj takí, ktorých mnohému naučia už doma...) alebo má šťastie a „natrafil" na skutočného, dobrého učiteľa - ten to zvládne povedzme za 15 hodín a ten, ktorý to všetko nemá a v autoškole robí taxikára inštruktorovi - ten si bude musieť odjazdiť (samozrejme, že i zaplatiť!) viac. V súčasnosti všetci biznismani v autoškolstve to ako problém nevnímajú. Práve naopak. Keďže 37 hodín je povinný, minimálny (?) počet, tak väčšina z nich tomu dobrému žiakovi oznámia: „...si dobrý, viac nepotrebuješ, už prídeš len na skúšku". Zostávajúce hodiny mu jednoducho napíšu, k tomu potrebné kilometre, ku kilometrom spotreba = ušetrené korunky. Tí menej brutálni dravci tomu dobrému povedia to isté, až na to, že tie ušetrené hodiny presunú tomu menej šikovnému, ktorý odjazdí o tretinu viac, avšak za tú istú cenu! A potom ďalej - nezdá sa pánovi predsedovi SKVZA, že tým, že presadzuje striktné určovanie tak vysokého povinného počtu vyučovacích hodín - popiera jednu zo základných didaktických zásad - zásadu primeranosti a individuálneho prístupu!? Len pre ilustráciu - k čomu potrebuje 18 ročný (už z domu) vyjazdený chalan jazdiť 6 hodín na autocvičisku?

Teda - práve naopak, celkový minimálny počet hodín praktického výcviku vo vedení motorového vozidla v najpožadovanejšej skupine vodičského oprávnenia - sk."B" je potrebné znížiť a to najmenej o polovicu, vrátane autocvičiska - a nech sa každý učiteľ (autoškola) prejaví, kto za akú dlhú dobu (teda aký počet vyučovacích hodín) a za koľko peňazí kvalitne pripraví (to by mal posúdiť skúšobný komisár - profesionál) nového žiadateľa o vodičské oprávnenie do cestnej premávky.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?