reklama

Len tak, zrazu!

„Na znamenie signálu doplnkovej zelenej šípky umiestneného v úrovni signálu s červeným svetlom a svietiaceho súčasne s červeným  alebo žltým svetlom smie vodič ísť len v smere, ktorým šípka ukazuje. Pritom je povinný dať prednosť v jazde vodičom idúcim vo voľnom smere a nesmie ohroziť chodcov prechádzajúcich vo voľnom smere, ktorí už vstúpili na vozovku".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

To je citát ustanovenia ods. 3, § 39 Vyhlášky bývalého Federálneho ministerstva vnútra ČSR číslo 100 o pravidlách cestnej premávky z roku 1975. Všetci starší vodiči to veľmi dobre poznáme. Vodič mohol vojsť do križovatky (v smere zelenej šípky) aj „na červenú" ak dal prednosť všetkým (vodičom, chodcom) vo voľnom smere. Bol to jediný svetelný signál, ktorý vodičom dovoľoval vjazd do križovatky, pri ktorom však hrozila kolízia s inými účastníkmi cestnej premávky - ktorí mali (prirodzene) „zelenú". Aj sa tak nazýval - „kolízny signál". Takže - stáli sme pred semaforom na signál plného kruhového červeného svetla, po chvíli sa pri ňom rozsvietila zelená šípka - počkali sme na posledné vozidlo prichádzajúce vo voľnom smere (zľava) - a mohli sme ísť aj na červenú. Bol to svetelný signál, ktorý umožňoval pružnejšie vyprázdňovanie križovatiek.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prakticky to isté sa uvádzalo i v príslušnom ustanovení Vyhlášky č. 99/1989 Z.z. o pravidlách premávky na pozemných komunikáciách. Uvádzalo, a samozrejme i verejne praktizovalo.

Prakticky to isté sa uvádzalo i v príslušnom ustanovení Vyhlášky MV SR č. 225/2004 Z.z. (až na to, že sa už nepísalo o zelenej šípke, ale o zelených šípkach, a nielen o povinnosti dať prednosť vodičom a chodcom vo voľnom smere, ale i cyklistom prechádzajúcim cez priechod pre cyklistov vo voľnom smere, pričom ich nebolo možné ohroziť ani obmedziť a na ten účel bolo potrebné zastaviť vozidlo). Pár mesiacov po vyjdení tejto vyhlášky v Zbierke zákonov SR sa však v jednotlivých mestách, na jednotlivých križovatkách začalo s týmto signálom „čosi" robiť. Vodič síce vchádzal do tej istej križovatky ako včera, dnes však pri prejazde zistil, že na rozdiel od včerajška všetci tí, ktorí mali „zelenú" dnes majú „červenú" - teda nebolo komu dať prednosť. Jednoducho z tzv. kolízneho signálu sa na jednej križovatke stal svetelný signál „bezkolízny". Ku koncu platnosti zákona NR SR č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách (teda i uvedenej vyhlášky) všetky tieto svetelné signály a na všetkých križovatkách v Nitre fungovali v bezkolíznom režime. To samozrejme bezpečnosti cestnej premávky len prospieva. Vodiči si už na to zvykli, dokonca i mnohí žiaci počas výcviku v autoškole pri vjazde do križovatky na tento signál sa doľava už ani len nepozrú. No a tu je ten problém! Problém v tom, že zapojenie tohto signálu týmto spôsobom sa neudialo celoplošne, na základe zmeny príslušného ustanovenia zákona, ale, takpovediac svojvoľným rozhodnutím konkrétneho človeka (je možné, že i interným príkazom Policajného prezídia (?) v konkrétnom meste, čo môže u mnohých, najmä nových vodičov vypestovať presvedčenie o určitom statuse v tejto veci, strate potrebnej pozornosti a následnom zlyhaní v prostredí, kde tento signál funguje ešte stále v zmysle už spomenutej právnej normy - a s fatálnym následkom. Ako je to u vás, vo vašom meste?

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu