reklama

Revolučné zmeny v autoškolstve

Už skôr som sa zmieňoval o akútnej potrebe pozitívnych a radikálnych zmien v našom  - slovenskom autoškolstve, ktoré je úrovňou výcviku, vzdelávania a výchovy budúcich vodičov, ale i úrovňou záverečných skúšok žiadateľov o vodičské oprávnenie tak úboho nízko, že už nižšie sa ani nedá. (Dá sa, ale to už nebude reč o výcvikových a výchovno - vzdelávacích zariadeniach!) Už mesiace dozadu sa o týchto zmenách hovorí i na pôde Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA), ale i na „pôdach" iných inštitúcií. Žiaľ, ako to už na Slovensku chodí - len sa hovorí. Čo je však ešte tragickejšie - hovorí sa , až veľmi často, dosť od veci..!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Len pred pár dňami, v Českej televízii, sme mohli zaregistrovať oznámenie o doslova revolučných zmenách v ich autoškolstve; len pre porovnanie:

- v Čechách si klient - potenciálny žiadateľ o vodičské oprávnenie - ako prvé - dohodne s jej majiteľom (prevádzkovateľom) počty tzv. vyučovacích hodín praktického výcviku; s ich konečným počtom musí súhlasiť navrhovateľ - teda klient, budúci žiak. U susedov totiž upustili od direktívneho určovania povinného minimálneho počtu týchto hodín...

- ak na záverečnej skúške (ktorú môže žiak autoškoly opakovať najviac dvakrát) žiak neuspeje a bude chcieť i naďalej získať vodičské oprávnenie, musí sa najskôr podrobiť psychologickému vyšetreniu...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- po ukončení výcviku sa žiadatelia prihlasujú na skúšku (v civilnej profesijnej Národnej skúšobnej organizácii, pod gesciou Ministerstva dopravy), ktorej dĺžka sa oproti terajšiemu stavu predĺži a bude zahŕňať i jazdu po diaľnici, v tuneli...

- záverečné skúšky sa budú konať zásadne len v sídle kraja (okresu)...

- zaviesť automatickú kontrolu dĺžky trvania a obsahu záverečnej skúšky povinnými audio a video záznamami za účelom zamedzenia korupčného správania sa skúšobných komisárov...

Pokiaľ sa jedná o spomínané návrhy zmien u nás - tie odzneli pred viacerými mesiacmi v relácii SR Pozor, zákruta!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S úst predsedu SKVZA bolo, okrem iného, počuť:

- potreba navýšenia povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín najmä v praktickom vedení motorového vozidla (v súčasnosti je to napr. 6 hodín na autocvičisku a 29 hodín v cestnej premávke)...

(Ozaj, koľko by ich malo byť, aby ich bolo skutočne dosť? Kde je možné uvidieť ten štvorrozmerný obraz človeka - slovenského občana (ky), absolventa prípravy v autoškole - spôsobilého a pripraveného stať sa účastníkom cestnej premávky? Myslím si, že presvedčenie o tom, že na stav pripravenosti stať sa takýmto vôbec nemajú vplyv jeho aktuálne vedomosti, zručnosti, návyky a špecifické spôsobilosti, ale len (čo najväčší) počet (možno tušiť prečo) vyučovacích hodín (až pričasto bez zmyslu a cieľa) absolvovaných v takzvanom výcvikovom a výchovno - vzdelávacom zariadení - už nie je ani infantilné. To už je choré!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- ..."sprísniť evidenciu a tým aj kontrolu praktického výcviku vo vedení motorového vozidla - čiže žiak autoškoly by už od okamihu zaevidovania sa vo výcvikovom zariadení mal až do ukončenia výcviku neustále prehľad o čerpaní a stave fondu povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín - najmä praktického výcviku vo vedení mot. vozidla, osoba zodpovedná za výcvik alebo prevádzkovateľ autoškoly zas prehľad o dĺžke trvania každej vyučovacej jednotky a o prejazde počtu kilometrov na každú takúto vyučovaciu jednotku, o trase, po ktorej sa výcvik konal, atď.

(V žiadnej serióznej autoškole - teda vo výcvikovom a výchovno - vzdelávacom zariadení (aby sme si rozumeli), kde pracuje kolektív serióznych profesionálov (na čele s podnikateľom až v druhom rade) nie je potreba niekoho kontrolovať! To po prvé. Po druhé - áno, tam kde sa klame a okráda - tam je treba rázne zakročiť. Naši ľudia sú totiž ako labute - dajú sa veľmi ľahko oklamať. Nevedia posúdiť čo je tzv. „dobrá" a čo vyslovene „zakálačská" autoškola.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Pokiaľ sa jedná o záverečné skúšky - u nás takmer nikomu a v radoch príslušníkov Policajného zboru už vôbec - ani vo sne nenapadne, že by úrovni pripravenosti žiadateľov o vodičské oprávnenie, no najmä spôsobu jej posudzovania mohol niekto lepšie rozumieť ako policajt v rovnošate. To po prvé. Po druhé - záverečné, praktické skúšky v autoškole, tie má „pod palcom" Ministerstvo vnútra. Píše sa o nich v príslušných ustanoveniach zákona a vykonávacích vyhláškach. Podľa zákona o cestnej premávke odborná spôsobilosť žiadateľa o vodičské oprávnenie sa zisťuje skúškou z odbornej spôsobilosti, ktorá sa skladá z predpisov o cestnej premávke, náuky o vozidlách a ich údržbe (u žiadateľov o vodičské oprávnenie na sk. „B", „B+E" a podskupiny „B1" je to len preukázať schopnosť vykonať prípravu a technickú kontrolu vozidla pred jazdou, prípadne počas jazdy) a vedenia motorového vozidla.

Skúška z odbornej spôsobilosti sa vždy začína skúškou z predpisov o cestnej premávke. Ak žiadateľ na tejto skúške neuspeje - nemôže ďalej pokračovať v ďalších skúškach - logicky, ak nevie predpisy, ako môže podľa nich jazdiť v cestnej premávke? Naozaj - logicky? Ak si niekto tu na Slovensku myslí, že ten žiadateľ, ktorý absolvuje tzv. prvú časť praktickej skúšky, teda vyplní skúšobný test hoci i na plný počet bodov, tie predpisy (teda zákon o cestnej premávke) aj skutočne a v súvislostiach aj pozná, ten žije v hlbokom omyle a naivných predstavách. Keďže táto časť skúšky z takzvanej odbornej spôsobilosti obsahuje len predpisy o cestnej premávke, prichádza tu k ďalším nenormálnostiam. Tieto testy (mimochodom už zapáchajúce plesňou i hnilobou dovedna), ktorými sa preverí všetko, len nie vedomosti o predpisoch cestnej premávky, neobsahujú ani jednu otázku z problematiky zásad bezpečnej jazdy, teórie vedenia vozidla. Z toho teda vyplýva „logický" úsudok, že ak sa to neskúša, tak načo to učiť (položí si otázku inštruktor vo väčšine autoškôl) a načo sa to učiť (položí si otázku žiak vo väčšine autoškôl). Potom, keď sa takého žiaka opýtate, aký význam má systém ABS vo vozidle - okamžite odpovie: - no predsa skracuje brzdnú dráhu vozidla...

Tak teda, ak prvá časť skúšky je taká - aká je, a testy sú také - aké sú, potom aj vedomosti žiakov sú také - aké sú. Teda úbohé. Veď žiaci do väčšiny autoškôl sa nechodia učiť predpisy - ale testovať! „Testy mi idú a jazda je v pohode"... To je tá najčastejšia odpoveď. Veď čo si možno pomyslieť o žiakovi, ktorý tento test odovzdá skúšobnému komisárovi len 5 (päť!) minút po začatí skúšky? V žiadnom prípade nie to, že tak vynikajúco pozná tie predpisy.

To však nie je ani zďaleka to najhoršie. Ešte je i druhá, praktická časť skúšok - skúška z vedenia motorového vozidla...

Takže - ak sme sa v tejto oblasti k bratom čechom niekedy pripojili a potom spolu kráčali, dnes sú už zas od nás - ale hodne vpredu...

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu