reklama

Socialistické plánovanie?

Počúvam „Zákrutu" - Slovenská republika nesplnila svoj záväzok na tento rok v oblasti dopravných nehôd - najmä čo sa týka počtu usmrtených... Bolo ich viac...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Nerozumiem tomu. Predstavujem si mladú vodičku - čerstvú absolventku autoškoly, ako si sadá do nového auta a vydáva sa na ďalšiu z tých prvých samostatných jázd. Na jednej z križovatiek, pri odbočovaní vľavo, zapne smerovku a bez pohľadu do spätného zrkadla - odbočí... Pozor! Za tým slovným spojením „bez pohľadu do spätného zrkadla" začína totiž nehodový dej! Ako skončí? Od čoho (od koho?) závisí jeho priebeh a výsledok? Ona, tá mladá vodička, sa nepresvedčila, či ju práve v okamihu, keď začína krútiť volantom niekto nepredchádza. Vieme všetci veľmi dobre, že to môže byť motocyklista, vodič osobného motorového vozidla - sám, možno s celou svojou rodinou, možno to bude vodič autobusu s tridsiatimi cestujúcimi. Možno tú nešťastnicu nebude práve vtedy nikto predchádzať. Možno ten vodič autobusu zavčasu zareaguje, má ešte čas a priestor na zastavenie, možno však pri brzdení dostane šmyk, vbehne do priekopy a v jeho vozidle zahynie päť cestujúcich. Možno, možno...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nerozumiem tomu a práve preto sa pýtam: je možné už začatý nehodový dej nejako (hlavne pozitívne) ovplyvniť? Vyhodnotiť jeho výsledok, analyzovať, štatisticky podchytiť - to áno, ale ovplyvniť!?

Iný vodič prichádza so svojím vozidlom (vezie v ňom celú svoju rodinu) ku križovatke riadenej svetelnými signálmi. Nad jeho jazdným pruhom sa rozsvieti červené svetlo - automaticky šliape na brzdu a zastavuje. Za tým slovným spojením „...šliape na brzdu a zastavuje" začína totiž nehodový dej. To červené svetlo, na ktoré tento vodič reaguje je v skutočnosti obrys smerovej šípky doľava podsvietený výrazným červeným svetlom, ktoré však platí pre vedľajší jazdný pruh. Došlo ku klamlivému vnemu - a fatálnej reakcii. Za týmto vodičom ide tridsaťtonový kamión - jeho vodič pozná situáciu preto je reakciou vodiča osobného auta zaskočený - šliape na brzdu aj on... Ako to skončí? Podarí sa mu zastaviť ešte pred autom tohto nešťastníka? Alebo doňho narazí a vtlačí do križovatky priamo pod kolesá iného kamióna? Alebo, alebo...?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nerozumiem tomu - ako môže niekto z kancelárie ministerstva (alebo Európskej komisie!) rozhodovať o počte usmrtených účastníkov cestnej premávky pri dopravnej nehode! Je vôbec možné určovať v tomto smere nejaké limity?

Počet dopravných nehôd ako takých sa „nám" s vopred zaručeným výsledkom v nedávnej minulosti podarilo znížiť. Bolo to dosť odvážne a profesionálne rozhodnutie. Stačilo k tomu len preklasifikovať dopravnú nehodu, pri ktorej nedôjde k usmrteniu alebo zraneniu osoby, poškodeniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia, neuniknú nebezpečné veci alebo pri nej nedôjde k hmotnej škode väčšej ako 4 000 eur - na takzvanú škodovú udalosť... Myslím si, že podobné zmysluplné rozhodnutie by bolo vhodné použiť aj v tomto smere. Stačilo by, aby sa pod pojmom dopravná nehoda s následkom smrti hodnotila len tá nehoda, pri ktorej dôjde k úmrtiu osoby najneskôr do štyroch sekúnd po udalosti. A bolo by.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemôžem si pomôcť, ale pripomína mi toto celé situáciu v našom bývalom socialistickom poľnohospodárstve, keď sa na jednotlivých JRD dávali socialistické záväzky typu - zvýšime úrodnosť našich jablkových sadov o 38%, výnosy pšenice o 41,5% a dojivosť našich kráv o 12%.

(Chcem poznamenať, že aj tá udalosť v cestnej premávke, pri ktorej zahynuli naraz traja ľudia začala presne tým istým ako tá, pri ktorej došlo len k zľaknutiu a pískaniu pneumatík - a to zlyhaním človeka, ktorý bol nepozorný, neprispôsobivý a p., ale aj nedostatočne informovaný alebo dokonca dezinformovaný.)

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu