reklama

Počúval som Zákrutu...

Včera (28.11.2012) pán Pavel Hlinka - majiteľ jednej z „X" autoškôl na Slovensku približoval svoj prístup ku skvalitneniu prípravy žiadateľov o vodičské oprávnenie. Uvádzal miesta i spôsoby, kde a ako môže prísť žiak autoškoly o svoje peniaze. Najčastejšie je to (a to je všeobecne známe) na hodinách praktického výcviku vo vedení motorového vozidla. Tam sa (majiteľovi autoškoly) dá najviac ušetriť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Pán Hlinka už viac ako tri roky má vo svojich cvičných vozidlách nainštalovaný satelitný systém, pomocou ktorého každý žiak jeho autoškoly (okrem iného) už od chvíle splnenia podmienky zaevidovania sa vo výcvikovom zariadení má až do ukončenia výcviku neustále prehľad o čerpaní a stave fondu povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín - najmä praktického výcviku vo vedení mot. vozidla, osoba zodpovedná za výcvik alebo prevádzkovateľ autoškoly zas prehľad o dĺžke trvania každej vyučovacej jednotky a o prejazde počtu kilometrov na každú takúto vyučovaciu jednotku, o trase, po ktorej sa výcvik konal, atď. Jednoducho v autoškole sa už dlhú dobu neklame. Nedá sa klamať! Inštruktor majiteľa autoškoly - a svojho žiaka, a majiteľ - svojich žiakov. V jeho autoškole nemôže inštruktor povedať svojmu žiakovi a presvedčiť ho tom, že: - „Ty už si dobrý, Ty už nemusíš ďalej chodiť - Ty už môžeš smelo prísť na skúšku!"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z tohto uhla pohľadu možno súhlasiť. Ale! Pán Hlinka! Predstavte si, že ste riaditeľom jednej z „X" stredných odborných škôl na Slovensku. Ste vo svojej kancelárii - riaditeľni, pozeráte na hodiny, blíži sa začiatok vyučovania, stláčate tlačidlo zvončeka - a sledujete na monitoroch, v ktorých triedach sa kedy otvorili dvere, ktorá pani učiteľka kedy vstúpila do triedy, ako sa začalo vyučovanie, ako prebiehalo, čo sa kedy a ako povedalo, kto a ako reagoval... To by ste v tej škole ako riaditeľ vydržal len do zajtra a ako majiteľ - už zajtra by ste tam bol len Vy sám - aj bez školníka.

Pán Hlinka! To, že v autoškolách budú musieť za konkrétnu finančnú čiastku od svojho žiaka odviesť i „väčší kus práce" ešte neznamená, že sa tým zvýši i kvalita výcviku. To, že sa inštruktor autoškoly dá niekým povoziť o štyri - šesť hodín dlhšie a odjazdí o 9 kilometrov viac predsa automaticky neznamená, že ten „niekto" bude vykazovať aj vyšší stupeň spôsobilosti, že bude lepšie pripravený na skúšku, hlavne však do života! Nie každému inštruktorovi autoškoly je totiž známe, že to, že sedí počas jazdy vedľa žiaka nie je len dávať pokyny a pozor, aby sa pritom nič zlého nestalo. Učiť „jazdiť" motorovým vozidlom vôbec nie je učiť jazdiť na koni (niekedy to tak skutočne vyzerá)! A ďalej - predsa nie v každej autoškole sa klame a odvádza nekvalita! Je nemálo autoškôl, kde popri vzájomnej dôvere, individuálnej cti a profesionalite sa predsa len koná vyučovací proces, ktorého jedným zo základných atribútov je i napĺňanie stanoveného obsahu i rozsahu vyučovania. Je ešte stále dosť autoškôl a inštruktorov - skutočných učiteľov, ktorí vôbec nepotrebujú, aby boli akokoľvek sledovaní alebo kontrolovaní!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vedenie motorového vozidla v cestnej premávke nie je riadenie motorového lietadla! Vyžaduje nepretržité reagovanie na množstvo podnetov a neustále obnovovanie dynamickej rovnováhy medzi vodičom - vozidlom - komunikáciou - dopravnou situáciou a hlavne -účastníkmi cestnej premávky, teda sociálnym prostredím! Preto je potrebné človeka, žiadateľa o vodičské oprávnenie, na túto účasť v cestnej premávke čo najkvalitnejšie pripraviť - vyzbrojiť potrebnými vedomosťami, zručnosťami, návykmi - hlavne však spôsobilosťami dokázať správať sa na ceste čo najmenej konfliktne. Teda cvičiť, vzdelávať a vychovávať! To sa samozrejme dá len v špeciálnych podmienkach, ktoré by mali zabezpečiť špeciálne zariadenia - autoškoly. Možno mi v tejto chvíli nerozumiete, ale „autoškoly" ako výcvikové a výchovno-vzdelávacie zariadenia (podľa zákona o autoškolách), v ktorých to, čo sa deje, teda mal by sa diať, je výcvikový a výchovno-vzdelávací proces - so všetkými atribútmi!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Len pripomeniem - vzdelávanie ako súčasť pedagogického procesu - teda uvedomelého sprostredkovania a aktívneho utvárania a osvojovania si vedeckých a technických vedomostí, intelektuálnych a praktických skúseností, utváranie morálnych rysov, osobitých záujmov a postojov. Do obsahu ktorého patria aj spoločnosťou uznávané hodnoty, napr. mravné, estetické, etické, spoločenské, občianske, úcta k prirodzeným autoritám, k zákonom a pod. Tento a takýto proces chcete monitorovať tým vašim satelitným systémom?

V tomto zmysle dobre nerozumiem ani, vami vyslovenému, pojmu „dynamika výcviku" (čo podľa vás znamená, že „žiak absolvuje stále väčší počet kilometrov na jednotku času")! Čo máte stále s tými kilometrami? Čo je cieľom výchovno-vyučovacieho procesu v autoškole? Čo je výcvikovým cieľom príslušnej etapy a vyučovacej jednotky praktického výcviku? Prejsť určitý (predpísaný?!) počet kilometrov? To hádam nemyslíte vážne?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo vašej autoškole majú inštruktori predpísané akési okruhy, v ktorých jazdia, čo v dôsledkoch znamená, že nemusia si vymýšľať kadiaľ majú so svojim žiakom ísť! Majú to jednoducho predpísané! Splnenie tejto povinnosti máte možnosť kontrolovať na výstupe svojho satelitného systému. To vy, vo vašej autoškole učíte svojich žiakov zvládať akési „okruhy"? Takže vy svojich žiakov učíte len zvládnuť skúšky - a dosť? A čo tak rozmýšľať? Používať hlavu? Na základe všeobecne platných noriem, predpisov, zvyklostí samostatne riešiť vzniknutú situáciu, ktorá je identická s podobnou v Michalovciach, ale i v Bratislave, Olomouci, či Krakove alebo Miškolci?

Na záver ste spomenul, že robíte všetko preto, aby vaši žiaci mali pocit, že: „dostali všetko to, čo mali dostať". A vedia to tí vaši žiaci - čo by mali dostať? To predsa musíte vedieť vy - vaši inštruktori, a urobiť všetko preto, aby to dostali aj oni - tí vaši žiaci, a aby ste vy a vaši inštruktori mali z toho aj dobrý (ale úprimne dobrý) pocit - hlavne však aj bez konfrontácie s výstupmi toho „všelieku" - navigačného alebo satelitného systému.

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu