O psychológii...

Autor: Ivan Čerešňák | 23.5.2011 o 10:58 | (upravené 23.5.2011 o 11:10) Karma článku: 5,53 | Prečítané:  752x

Kým v minulosti stačilo naučiť sa ovládať motorové vozidlo v situácii jazdy a poznať minimálny počet základných predpisov, dnes pri vysoko frekventovanej cestnej premávke je situácia na ceste oveľa zložitejšia. Nielenže je tu rozsiahly systém predpisov, značiek, signálov a smerníc, ale samotná veľmi frekventovaná premávka vytvára zložité konfliktné a frustračné situácie, ktoré pôsobia stresujúco na vodiča aj chodca, a tak sa cestná premávka stáva rizikovou už vo svojej podstate aj bez vzniku kolízie. Prečo sa teda vytvárajú umelé konfliktné miesta?

 

V predchádzajúcom článku som pripomenul ako zákonodarca v oblasti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky dbá (okrem iného) i o to, aby vodičov pri ich činnosti, hlavne pred exponovanými miestami, nič nerozptyľovalo a neodvádzalo ich pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. To je jedna (veľmi dôležitá) „vec". Jednoducho - vodič musí mať záruku, že ho nebude rozptyľovať a zvádzať nič, čo nesúvisí s bezpečnou jazdou a jeho bezprostredne potrebnou informovanosťou. Táto podmienka je totiž absolútne dominantná.  Veď ak si zafixuje vodič svoj pohľad len na tri sekundy na nejaký bilboard v stokilometrovej rýchlosti za hodinu, prejde niekoľko desiatok metrov - bez toho, aby sa venoval vedeniu vozidla. Ak tak urobí v okamihu, keď je na ceste hustá premávka, nebodaj frekventovaná križovatka, môže naraziť do vpredu idúceho vozidla alebo chodca! Stane sa tak nielen preto, že vníma reklamu, ale i preto, že vozidlo pred ním idúce spomalilo, čo on nestačil zaregistrovať. Stane sa tak aj preto, že nestačí ubrzdiť pred križovatkou pred vodičom, u ktorého už očakáva jeho rozjazd (už mu totiž dávno svieti „zelená" - je však zaujatý reklamou).

V Nitre, na jednej z najfrekventovanejších križovatiek v republike, sú v rozhľadovom poli vodiča (dokonca z dvoch smerov) umiestnené hneď dva takéto „pripútavače" (tým zároveň i odpútavače) pozornosti - videoboardy. Hlavne za zníženej viditeľnosti je obsah jednotlivých reklám, no najmä ich farebnosť a kontrast s vonkajším prostredím zvlášť výrazný. Na kritické pripomienky viacerých vodičov (hneď po inštalácii toho prvého videoboardu r. 2009) hovorkyňa policajného zboru vyjadrila oficiálne stanovisko: „Vodič prechádzajúci cez predmetnú križovatku sa má prioritne venovať cestnej premávke, a nie informačnému zariadeniu. To je určené pre chodcov, prípadne spolujazdcov. Umiestnené je asymetricky mimo zorného poľa vodiča".

K tomuto je potrebné dodať, že v tomto vyhlásení je prejav buď absolútneho nepochopenia problému alebo škodiaca účelovosť! Zo spomínaného hľadiska pôsobí reklama pri ceste, pri križovatke vždy rušivo. Nakoniec - v tom tkvie jej psychologický zmysel! Reklamný trik spočíva v prilákaní pozornosti. Vodič predsa nepríde k reklame, aby si ju „vychutnal" - s vozidlom!

Ani v tzv. trhovom hospodárstve by nemal zisk víťaziť pred ochranou života a zdravia občanov.

A propos, asi predsa len bude všetko v poriadku. Predstaviteľ firmy vlastniacej (v tom čase) prvého z týchto videoboardov podal k tomuto vysvetlenie: „Máme k dispozícii výsledky výskumu z USA, ktorý potvrdil, že videoboardy nie sú škodlivé pre vodičov". Neviem, ale Rádio Jerevan vypustilo do éteru, že takéto výskumy robia v USA špeciálne pre Nitru len raz do roka a to 31. februára.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

DOMOV

Prieskum: Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ho aj KDH

Vo voľbách by opäť zvíťazil Smer.


Už ste čítali?