reklama

Nebezpečná (nepoučiteľná?) Nitra

Všetci si dobre pamätáme (a nielen Nitrania) prvé hodiny, dni a týždne po otvorení tzv. kruhového objazdu pod Zoborom (v r.2008). Prestali sa tvoriť kolóny vozidiel na hlavnom ťahu (E 571) Bratislava - Zvolen a naopak, no jedným dychom treba povedať, že sa enormne zvýšila čakacia doba pre vodičov v smere od Zobora, Hrnčiaroviec a Štitár, zvýšilo sa nebezpečenstvo úrazu pre chodcov prechádzajúcich cez obe ramená tejto cesty, no hlavne - vzniklo nové nehodové miesto (popri už existujúcom pri Chrenovskom cintoríne), ktoré svojím počtom kolízií, škodových udalostí a dopravných nehôd vynieslo našu matku miest pomerne bezpečne do prvej desiatky najnehodovejších miest v našom štáte!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ak pri súčasnom (len povrchne orientujúcom - ba až zavádzajúcom(!) zvislom dopravnom značení, ale hlavne vôbec neexistujúcom vodorovnom dopravnom značení (len miestami s výnimkou pozdĺžnej prerušovanej čiary) dvaja vodiči jazdiaci vedľa seba (v smere od Hrnčiaroviec) budú chcieť na výjazdovom ramene smerom do centra na Napervilskú ulicu odbočiť vpravo, tak ten, ktorý tak urobí z ľavého jazdného pruhu evidentne koná protizákonne. I napriek tomu, že vozovka na uvedenom výjazdovom ramene je (veľmi nepredvídavo!) rozdelená na dva jazdné pruhy! Takže, ak vodič jazdiaci v kruhovom objazde v ľavom jazdnom pruhu bude chcieť z kruhového objazdu vyjsť - odbočiť vpravo, najskôr sa bude musieť preradiť do pravého jazdného pruhu a následne z neho (teda pravého okraja pravého jazdného pruhu) odbočí vpravo! Počas odbočovania sa pritom (už na výjazde) bude môcť zaradiť ľubovoľne - do hociktorého (i ľavého) jazdného pruhu. To, že pri jazde konkrétne na tomto výjazdovom ramene sa úplne flagrantne porušujú predpisy je fakt, ktorý usvedčuje všetkých takto konajúcich vodičov z hrubej neznalosti zákona!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz k tomu vážnejšiemu problému. Predstavte si, že idete v motorovom vozidle po Chrenovskej ceste v smere od Banskej Bystrice a chcete, jazdiac v pravom jazdnom pruhu, odbočiť vľavo - do centra. Vojdete do križovatky v pravom jazdnom pruhu, zaradíte sa (logicky) do pravého jazdného pruhu a - dodržiavajúc pritom zákon, pokračujete v ňom doľava v úmysle odbočiť na Napervilskú. Ak by ste náhodou tento úkon predsa len prežili, som presvedčený, že druhý raz by ste sa oň už nepokúsili...Vodič idúci vedľa vás v ľavom jazdnom pruhu smerom na Bratislavu vás s 99 percentnou istotou zmetie z cesty!

Viete si predstaviť situáciu, že vodiči prichádzajúci ku kruhovému objazdu od Banskej Bystrice a od Levíc (v oboch jazdných pruhoch) smerujúc do Bratislavy, tak tí, ktorí idú v ľavom jazdnom pruhu, skôr, ako vojdú do križovatky s kruhovým objazdom, budú sa musieť najskôr preradiť do pravého jazdného pruhu a v ňom vojdú do križovatky a len z neho budú môcť túto križovatku opustiť? Takéto niečo sa nám možno ani neprisnije. Už len preto nie, lebo pred kruhovým objazdom nad oboma jazdnými pruhmi máme príkazové značky, ktoré nám (ešte z čias, keď táto križovatka nebola okružná a bola riadená svetelnými signálmi) určujú smer jazdy v jazdných pruhoch - priamo, teda poriadne zavádzajúco! No, ale križovatka s kruhovým objazdom má predsa štyri naprosto rovnocenné výjazdové ramená, takže to, čo platí na jednom, v plnom rozsahu musí predsa platiť i na tých ostatných a naopak, pokiaľ nám dopravné značenie neurčuje niečo iné! (Samozrejme, že toto všetko platí i v smere od Bratislavy na Zvolen, Levice)! Vzhľadom k uvedenému je teda možné nadobudnúť pevné presvedčenie, že na križovatke s kruhovým objazdom pod Zoborom v takom stave ako je v súčasnosti sa jednoducho nedá jazdiť, aby sa pritom neporušili jednotlivé ustanovenia zákona o cestnej premávke!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tejto spojitosti spomeniem tzv. hlavnú križovatku v meste - pri Mlynoch. V smere od Nových Zámkov vyúsťuje do nej komunikácia s tromi jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy. V pravom jazdnom pruhu - vpravo (Banská Bystrica), stredný jazdný pruh - priamo (k pešej zóne) a vľavo (Štúrova) a ľavý jazdný pruh - vľavo (Štúrova). Opýtam sa - viete si predstaviť uvedený spôsob jazdy vodičov v tejto križovatke - pri absencii akéhokoľvek dopravného značenia? Tak ako je to na kruhovom objazde pod Zoborom? Odborník povie - no dobre, ale križovatka pri Mlynoch je predsa priesečná a kruhový objazd je niečo celkom iné. Ja sa zas pýtam - ak sa príslušnou dopravnou značkou určí spôsob jazdy križovatkou a napomôže vodičovi pri orientácii a celkovej bezpečnosti premávky, nie je takáto úvaha alebo konštatovanie absolútne nenáležité a alibistické?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Len pripomeniem - tzv. veľký kruhový objazd na Štúrovej, pri výjazde do Mlynáriec má presne ten istý problém. A snaha o riešenie analogicky - už roky bezvýsledne. K tomu niet čo dodať.

Druhé takéto miesto, ktoré prispelo a stále prispieva k tomuto nelichotivému postaveniu nášho mesta je križovatka pri Chrenovskom cintoríne, zas na E 571 - výjazd na Zvolen. Ak najbližšie pôjdete od spomínaného kruhového objazdu po Chrenovskej ceste smerom na Zvolen alebo Levice, všimnite si zvislé dopravné značenie. V blízkosti tejto križovatky je nad vozovkou umiestnená dopravná značka (niečo ako Návesť pred križovatkou), z ktorej vodič vydedukuje, že ak chce ísť smerom na Vráble, Levice musí pokračovať križovatkou priamo a ten, kto chce ísť smerom na Zlaté Moravce, Zvolen - musí ísť vľavo. O niekoľko metrov ďalej je umiestnená (podľa prílohy k novému zákonu o cestnej premávke) príkazová zvislá dopravná značka C 25 Radenie jazdných pruhov pred križovatkou, z ktorej vyplýva, že priamo (teda smerom na Vráble a Levice) sa dá ísť v obidvoch jazdných pruhoch - teda aj v ľavom, čo však nie je pravda! Alebo aj ináč povedané - z významu uvedenej príkazovej značky vyplýva, že v inkriminovanej križovatke môžete ísť v oboch jazdných pruhoch len priamo - na Vráble. Ak chce takto oklamaný vodič svoj omyl napraviť, môže tak urobiť už len za cenu porušenia predpisov a vážneho ohrozenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Táto dezinformácia takisto trvá už niekoľko rokov!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže - nečudujme sa.

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu