Quo vadis...(4)

Autor: Ivan Čerešňák | 20.6.2011 o 20:52 | (upravené 20.6.2011 o 20:58) Karma článku: 3,17 | Prečítané:  696x

Aj v tomto článku reagujem na rozhovor, ktorý v relácii „Pozor, zákruta!" pred časom poskytol predseda SKVZA (Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl) motoristickej verejnosti. Okrem iného spomenul aj potrebu zmeniť proces skúšok žiadateľov o vodičské oprávnenie. Stopercentná pravda! Ale od základu!  

Podľa zákona o cestnej premávke odborná spôsobilosť žiadateľa o vodičské oprávnenie sa zisťuje skúškou z odbornej spôsobilosti, ktorá sa skladá z predpisov o cestnej premávke, náuky o vozidlách a ich údržbe (u žiadateľov o vodičské oprávnenie na sk. „B", „B+E" a podskupiny „B1" je to len preukázať schopnosť vykonať prípravu a technickú kontrolu vozidla pred jazdou, prípadne počas jazdy) a vedenia motorového vozidla.

Skúška z odbornej spôsobilosti sa vždy začína skúškou z predpisov o cestnej premávke. Ak žiadateľ na tejto skúške neuspeje - nemôže ďalej pokračovať v ďalších skúškach - logicky, ak nevie predpisy, ako môže podľa nich jazdiť v cestnej premávke? Naozaj - logicky?? Pre ilustráciu uvediem jeden príklad. Žiak, osemnásťročný mladík, prišiel na jazdu - na predposlednú „dvojhodinovku". Vo voľnejšej časti tejto jazdy som poznamenal:

-         Tak čo? Skúšky sú už predo dvermi, ako to máte so štúdiom predpisov? Viete všetko, čo treba vedieť?

-         No samozrejme, odvetil. Testy mi idú dobre, spravím tak jednu, najviac dve chyby...

Pred koncom jazdy ma poprosil, či by sa nemohol zaviesť domov a tam ukončiť jazdu. Súhlasil som. Doviezol sa na sídlisko pred bytový dom, zastavil v protismere na ľavej strane vozovky - v križovatke.

-         A to už ako? Pýtam sa.

-         Akože čo? Pýta sa on. Urobil som snáď niečo zle?

-         No to parkovanie - namietam. To je ako v poriadku?

-         Prečo - veď naši a všetci okolo takto parkujú už od nepamäti a všetko je OK?!

Keďže táto časť skúšky z takzvanej odbornej spôsobilosti obsahuje len predpisy o cestnej premávke, prichádza tu k ďalším nenormálnostiam. Tieto testy (mimochodom už zapáchajúce plesňou i hnilobou dovedna), ktorými sa preverí všetko, len nie vedomosti o predpisoch cestnej premávky, neobsahujú ani jednu otázku z problematiky zásad bezpečnej jazdy, teórie vedenia vozidla. Z toho teda vyplýva „logický" úsudok, že ak sa to neskúša, tak načo to učiť (položí si otázku inštruktor vo väčšine autoškôl) a načo sa to učiť (položí si otázku žiak vo väčšine autoškôl). Potom, keď sa takého žiaka opýtate, aký význam má systém ABS vo vozidle - okamžite odpovie: - no predsa skracuje brzdnú dráhu vozidla...

Tak teda, ak prvá časť skúšky je taká - aká je, a testy sú také - aké sú, potom aj vedomosti žiakov sú také - aké sú. Teda úbohé. Veď žiaci do väčšiny autoškôl sa nechodia učiť predpisy - ale testovať! „Testy mi idú a jazda je v pohode"... To je tá najčastejšia odpoveď. Veď čo si možno pomyslieť o žiakovi, ktorý tento test odovzdá skúšobnému komisárovi len 5 (päť!) minút po začatí skúšky? V žiadnom prípade nie to, že tak vynikajúco pozná tie predpisy.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

DOMOV

Prieskum: Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ho aj KDH

Vo voľbách by opäť zvíťazil Smer.


Už ste čítali?