reklama

Tá zmena je skutočne naliehavá..!

Autoškoly bezpodmienečne musia získať späť stratenú svoju vážnosť, autoritu a profesionálnu jedinečnosť. Nie je nič zahanbujúcejšie a dehonestujúcejšie (nielen) pre konkrétnu autoškolu a jej učiteľov, ako keď na záverečných skúškach osloví matka osemnásťročnej dcéry - žiačky autoškoly - predvádzajúceho inštruktora so žiadosťou o „zhovievavosť" pri posudzovaní jej schopností a spôsobilostí s tým, že „ona ju to všetko doma určite naučí"!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V minulosti sa nemohlo stať, aby si učiteľa autoškoly dovolil poúčať o predpisoch a veciach súvisiacich s premávkou na cestách ktokoľvek, aby učiteľ autoškoly nevedel komukoľvek na čokoľvek z tejto oblasti zmysluplne a vyčerpávajúco odpovedať. Aby sa tak nestávalo, tak k tomu, aby si ktokoľvek mohol povedať, že je dobrý učiteľ autoškoly nestačí len vlastniť vodičské oprávnenie na skupinu „C" alebo „dokonca" až „D"! K uvedenému prívlastku je zapotreby oveľa viac. K tomu by však mala prispieť i takzvaná stavovská organizácia - Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl. Keď už nie ničím iným, tak aspoň tým, že nikde a v žiadnom zo svojich kurzov pre inštruktorov nebude metodiku praktického výcviku vo vedení motorového vozidla prednášať osoba, ktorá nielen že nemá inštruktorský preukaz (nikdy nikoho neučila), ale dokonca ani ten vodičský..!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže ešte raz - rozumná a všetko potrebné obsahujúca koncepcia výcviku, vzdelávania a výchovy v autoškolách, jeho účinná koordinácia a kontrola, inštruktori - skutoční učitelia, zmysluplná legislatíva a profesionálne vedené a všetkých zainteresovaných motivujúce záverečné skúšky. To všetko tu treba!

Písomné, skutočne vedomostné testy, nútiace skúšaného rozmýšľať(!), pripravené odborným tímom špecialistov z oblasti psychológie dopravy, práva a didaktiky by mali preveriť žiadateľov o vodičské oprávnenie nielen zo skutočnej znalosti predpisov o cestnej premávke, ale i z vedomostí a poznatkov z oblasti zásad bezpečnej jazdy, ako sú napríklad základné fyzikálne zákonitosti, prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti jazdy s motorovým vozidlom príslušnej skupiny (podskupiny), najmä však všeobecne a fatálne pôsobiaci ľudský faktor v cestnej premávke. Testy, samozrejme v elektronickej podobe a dostupné len poverenej osobe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktické skúšky z vedenia motorového vozidla by sa mali vykonávať zásadne len v podmienkach bežnej cestnej premávky - ako v meste, tak i mimo mesta, najmenej dvadsať minút s každým žiadateľom, kde by sa posudzovali nielen jeho zručnosti a spôsobilosti ale i (a hlavne) jeho myšlienková činnosť pri samostatnom a bezpečnom ovládaní vozidla v štandardných dopravných situáciách, zručnosti v manévrovaní s vozidlom - teda parkovanie, cúvanie a otáčanie sa s vozidlom a pod.

Skúšobný komisár by mal skúšať zásadne sám - bez prítomnosti učiteľa (inštruktora) s účasťou jedného nanajvýš dvoch ďalších žiadateľov na zadných sedadlách vozidla. To by však znamenalo, aby skúšobný komisár (nie mladší ako 27 rokov) mal i kvalifikáciu (samozrejme i prax aspoň 5 rokov) učiteľa autoškoly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúšobný komisár by mal byť profesionál (vôbec nie je podmienkou, aby bol súčasne príslušníkom policajného zboru), to znamená, že táto činnosť by bola jeho jedinou činnosťou. Alebo aj ináč povedané - skúškami by sa mala zaoberať profesijná skupina, organizácia vytvorená len na tento účel - a to s vlastnými zamestnancami, vlastnými priestormi (učebňami), výpočtovou technikou a technickou základňou, a do ktorej (po ukončení výcviku a obdržaní dokladu o ukončení výcviku) by sa chodili prihlasovať žiadatelia o vodičské oprávnenie vykonať skúšku. Jednoducho - v autoškolách by sa učilo a na skúšky by sa chodilo k profesionálom...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Totiž v súčasnosti musia autoškoly veľmi úzko spolupracovať s príslušnými okresnými dopravnými inšpektorátmi a ich skúšobnými komisármi: musia si s nimi dohodnúť termíny skúšok, musia im poskytnúť svoje priestory, techniku, svojich inštruktorov, čím sa, okrem iného, vytvárajú i dosť nežiaduce väzby medzi zúčastnenými stranami, ale i medzi jednotlivými zúčastnenými.

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu