Revolučné zmeny v autoškolstve

Autor: Ivan Čerešňák | 16.11.2011 o 11:13 | (upravené 16.11.2011 o 11:19) Karma článku: 4,80 | Prečítané:  1060x

  Už skôr som sa zmieňoval o akútnej potrebe pozitívnych a radikálnych zmien v našom  - slovenskom autoškolstve, ktoré je úrovňou výcviku, vzdelávania a výchovy budúcich vodičov, ale i úrovňou záverečných skúšok žiadateľov o vodičské oprávnenie tak úboho nízko, že už nižšie sa ani nedá. (Dá sa, ale to už nebude reč o výcvikových a výchovno - vzdelávacích zariadeniach!) Už mesiace dozadu sa o týchto zmenách hovorí i na pôde Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA), ale i na „pôdach" iných inštitúcií. Žiaľ, ako to už na Slovensku chodí - len sa hovorí. Čo je však ešte tragickejšie - hovorí sa , až veľmi často, dosť od veci..!  

 

Len pred pár dňami, v Českej televízii, sme mohli zaregistrovať oznámenie o doslova revolučných zmenách v ich autoškolstve; len pre porovnanie:

-          v Čechách si klient - potenciálny žiadateľ o vodičské oprávnenie - ako prvé - dohodne s jej majiteľom (prevádzkovateľom) počty tzv. vyučovacích hodín praktického výcviku; s ich konečným počtom musí súhlasiť navrhovateľ - teda klient, budúci žiak. U susedov totiž upustili od direktívneho určovania povinného minimálneho počtu týchto hodín...

-          ak na záverečnej skúške (ktorú môže žiak autoškoly opakovať najviac dvakrát) žiak neuspeje a bude chcieť i naďalej získať vodičské oprávnenie, musí sa najskôr podrobiť psychologickému vyšetreniu...

-          po ukončení výcviku sa žiadatelia prihlasujú na skúšku (v civilnej profesijnej Národnej skúšobnej organizácii, pod gesciou Ministerstva dopravy), ktorej dĺžka sa oproti terajšiemu stavu predĺži a bude zahŕňať i jazdu po diaľnici, v tuneli...

-          záverečné skúšky sa budú konať zásadne len v sídle kraja (okresu)...

-          zaviesť automatickú kontrolu dĺžky trvania a obsahu záverečnej skúšky povinnými audio a video záznamami za účelom zamedzenia korupčného správania sa skúšobných komisárov...

 

Pokiaľ sa jedná o spomínané návrhy zmien u nás - tie odzneli pred viacerými mesiacmi v relácii SR Pozor, zákruta!

S úst predsedu SKVZA bolo, okrem iného, počuť:

-          potreba navýšenia povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín najmä v praktickom vedení motorového vozidla (v súčasnosti je to napr. 6 hodín na autocvičisku a 29 hodín v cestnej premávke)...

(Ozaj, koľko by ich malo byť, aby ich bolo skutočne dosť? Kde je možné uvidieť ten štvorrozmerný obraz človeka - slovenského občana (ky), absolventa prípravy v autoškole - spôsobilého a pripraveného stať sa účastníkom cestnej premávky? Myslím si, že presvedčenie o tom, že na stav pripravenosti stať sa takýmto vôbec nemajú vplyv jeho aktuálne vedomosti, zručnosti, návyky a špecifické spôsobilosti, ale len (čo najväčší) počet (možno tušiť prečo) vyučovacích hodín (až pričasto bez zmyslu a cieľa) absolvovaných v takzvanom výcvikovom a výchovno - vzdelávacom zariadení - už nie je ani infantilné. To už je choré!

-          ..."sprísniť evidenciu a tým aj kontrolu praktického výcviku vo vedení motorového vozidla - čiže žiak autoškoly by už od okamihu zaevidovania sa vo výcvikovom zariadení mal až do ukončenia výcviku neustále prehľad o čerpaní a stave fondu povinného minimálneho počtu vyučovacích hodín - najmä praktického výcviku vo vedení mot. vozidla, osoba zodpovedná za výcvik alebo prevádzkovateľ autoškoly zas prehľad o dĺžke trvania každej vyučovacej jednotky a o prejazde počtu kilometrov na každú takúto vyučovaciu jednotku, o trase, po ktorej sa  výcvik konal, atď.

(V žiadnej serióznej autoškole - teda vo výcvikovom a výchovno - vzdelávacom zariadení (aby sme si rozumeli), kde pracuje kolektív serióznych profesionálov (na čele s podnikateľom až v druhom rade) nie je potreba niekoho kontrolovať! To po prvé. Po druhé - áno, tam kde sa klame a okráda - tam je treba rázne zakročiť. Naši ľudia sú totiž ako labute - dajú sa veľmi ľahko oklamať. Nevedia posúdiť čo je tzv. „dobrá" a čo vyslovene „zakálačská" autoškola.)

-          Pokiaľ sa jedná o záverečné skúšky - u nás takmer nikomu a v radoch príslušníkov Policajného zboru už vôbec - ani vo sne nenapadne, že by úrovni pripravenosti žiadateľov o vodičské oprávnenie, no najmä spôsobu jej posudzovania mohol niekto lepšie rozumieť ako policajt v rovnošate. To po prvé. Po druhé - záverečné, praktické skúšky v autoškole, tie má „pod palcom" Ministerstvo vnútra. Píše sa o nich v príslušných ustanoveniach zákona a vykonávacích vyhláškach. Podľa zákona o cestnej premávke odborná spôsobilosť žiadateľa o vodičské oprávnenie sa zisťuje skúškou z odbornej spôsobilosti, ktorá sa skladá z predpisov o cestnej premávke, náuky o vozidlách a ich údržbe (u žiadateľov o vodičské oprávnenie na sk. „B", „B+E" a podskupiny „B1" je to len preukázať schopnosť vykonať prípravu a technickú kontrolu vozidla pred jazdou, prípadne počas jazdy) a vedenia motorového vozidla.

Skúška z odbornej spôsobilosti sa vždy začína skúškou z predpisov o cestnej premávke. Ak žiadateľ na tejto skúške neuspeje - nemôže ďalej pokračovať v ďalších skúškach - logicky, ak nevie predpisy, ako môže podľa nich jazdiť v cestnej premávke? Naozaj - logicky? Ak si niekto tu na Slovensku myslí, že ten žiadateľ, ktorý absolvuje tzv. prvú časť praktickej skúšky, teda vyplní skúšobný test hoci i na plný počet bodov, tie predpisy (teda zákon o cestnej premávke) aj skutočne a v súvislostiach aj pozná, ten žije v hlbokom omyle a naivných predstavách. Keďže táto časť skúšky z  takzvanej odbornej spôsobilosti obsahuje len predpisy o cestnej premávke, prichádza tu k ďalším nenormálnostiam. Tieto testy (mimochodom už zapáchajúce plesňou i hnilobou dovedna), ktorými sa preverí všetko, len nie vedomosti o predpisoch cestnej premávky, neobsahujú ani jednu otázku z problematiky zásad bezpečnej jazdy, teórie vedenia vozidla. Z toho teda vyplýva „logický" úsudok, že ak sa to neskúša, tak načo to učiť (položí si otázku inštruktor vo väčšine autoškôl) a načo sa to učiť (položí si otázku žiak vo väčšine autoškôl). Potom, keď sa takého žiaka opýtate, aký význam má systém ABS vo vozidle - okamžite odpovie: - no predsa skracuje brzdnú dráhu vozidla...

Tak teda, ak prvá časť skúšky je taká - aká je, a testy sú také - aké sú, potom aj vedomosti žiakov sú také - aké sú. Teda úbohé. Veď žiaci do väčšiny autoškôl sa nechodia učiť predpisy - ale testovať! „Testy mi idú a jazda je v pohode"... To je tá najčastejšia odpoveď. Veď čo si možno pomyslieť o žiakovi, ktorý tento test odovzdá skúšobnému komisárovi len 5 (päť!) minút po začatí skúšky? V žiadnom prípade nie to, že tak vynikajúco pozná tie predpisy.

To však nie je ani zďaleka to najhoršie. Ešte je i druhá, praktická časť skúšok - skúška z vedenia motorového vozidla...

Takže - ak sme sa v tejto oblasti k bratom čechom niekedy pripojili a potom spolu kráčali, dnes sú už zas od nás - ale hodne vpredu...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

DOMOV

Prieskum: Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ho aj KDH

Vo voľbách by opäť zvíťazil Smer.


Už ste čítali?