Socialistické plánovanie?

Autor: Ivan Čerešňák | 30.12.2011 o 20:15 | (upravené 30.12.2011 o 20:20) Karma článku: 4,28 | Prečítané:  868x

Počúvam „Zákrutu" - Slovenská republika nesplnila svoj záväzok na tento rok v oblasti dopravných nehôd - najmä čo sa týka počtu usmrtených... Bolo ich viac...  

Nerozumiem tomu. Predstavujem si mladú vodičku - čerstvú absolventku autoškoly, ako si sadá do nového auta a vydáva sa na ďalšiu z tých prvých samostatných jázd. Na jednej z križovatiek, pri odbočovaní vľavo,  zapne smerovku a bez pohľadu do spätného zrkadla - odbočí... Pozor! Za tým slovným spojením „bez pohľadu do spätného zrkadla" začína totiž nehodový dej! Ako skončí? Od čoho (od koho?) závisí jeho priebeh a výsledok? Ona, tá mladá vodička, sa nepresvedčila, či ju práve v okamihu, keď začína krútiť volantom niekto nepredchádza. Vieme všetci veľmi dobre, že to môže byť motocyklista, vodič osobného motorového vozidla - sám, možno s celou svojou rodinou, možno to bude vodič autobusu s tridsiatimi cestujúcimi. Možno tú nešťastnicu nebude práve vtedy nikto predchádzať. Možno ten vodič autobusu zavčasu zareaguje, má ešte čas a priestor na zastavenie, možno však pri brzdení dostane šmyk, vbehne do priekopy a v jeho vozidle zahynie päť cestujúcich. Možno, možno...

Nerozumiem tomu a práve preto sa pýtam: je možné už začatý nehodový dej nejako (hlavne pozitívne) ovplyvniť? Vyhodnotiť jeho výsledok, analyzovať, štatisticky podchytiť - to áno, ale ovplyvniť!?

Iný vodič prichádza so svojím vozidlom (vezie v ňom celú svoju rodinu) ku križovatke riadenej svetelnými signálmi. Nad jeho jazdným pruhom sa rozsvieti červené svetlo - automaticky šliape na brzdu a zastavuje. Za tým slovným spojením „...šliape na brzdu a zastavuje" začína totiž nehodový dej. To červené svetlo, na ktoré tento vodič reaguje je v skutočnosti obrys smerovej šípky doľava podsvietený výrazným červeným svetlom, ktoré však platí pre vedľajší jazdný pruh. Došlo ku klamlivému vnemu - a fatálnej reakcii. Za týmto vodičom ide tridsaťtonový kamión - jeho vodič pozná situáciu preto je reakciou vodiča osobného auta zaskočený - šliape na brzdu aj on... Ako to skončí? Podarí sa mu zastaviť ešte pred autom tohto nešťastníka? Alebo doňho narazí a vtlačí do križovatky priamo pod kolesá iného kamióna? Alebo, alebo...?

Nerozumiem tomu - ako môže niekto z kancelárie ministerstva (alebo Európskej komisie!) rozhodovať o počte usmrtených účastníkov cestnej premávky pri dopravnej nehode! Je vôbec možné určovať v tomto smere nejaké limity?

Počet dopravných nehôd ako takých sa „nám" s vopred zaručeným výsledkom v nedávnej minulosti podarilo znížiť. Bolo to dosť odvážne a profesionálne rozhodnutie. Stačilo k tomu len preklasifikovať dopravnú nehodu, pri ktorej nedôjde k usmrteniu alebo zraneniu osoby, poškodeniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia, neuniknú nebezpečné veci alebo pri nej nedôjde k hmotnej škode väčšej ako 4 000 eur - na takzvanú škodovú udalosť... Myslím si, že podobné zmysluplné rozhodnutie by bolo vhodné použiť aj v tomto smere. Stačilo by, aby sa pod pojmom dopravná nehoda s následkom smrti hodnotila len tá nehoda, pri ktorej dôjde k úmrtiu osoby najneskôr do štyroch sekúnd po udalosti. A bolo by.

Nemôžem si pomôcť, ale pripomína mi toto celé situáciu v našom bývalom socialistickom poľnohospodárstve, keď sa na jednotlivých JRD dávali socialistické záväzky typu - zvýšime úrodnosť našich jablkových sadov o 38%, výnosy pšenice o 41,5% a dojivosť našich kráv o 12%.

(Chcem poznamenať, že aj tá udalosť v cestnej premávke, pri ktorej zahynuli naraz traja ľudia začala presne tým istým ako tá, pri ktorej došlo len k zľaknutiu a pískaniu pneumatík - a to zlyhaním človeka, ktorý bol nepozorný, neprispôsobivý a p., ale aj nedostatočne informovaný alebo dokonca dezinformovaný.)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

DOMOV

Prieskum: Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ho aj KDH

Vo voľbách by opäť zvíťazil Smer.


Už ste čítali?