reklama

Desať minút - a dosť!

Nedávno som bol prítomný na skúškach z takzvanej odbornej spôsobilosti na záver výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie sk."B".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Praktická (časť tejto skúšky (skúška z vedenia motorového vozidla) je, podľa zákona o cestnej premávke, rozdelená na dve časti. Prvá z nich je skúška „zručnosti" na autocvičisku alebo ...„na inej vhodnej ploche s vylúčením cestnej premávky". Stručne povedané - v tejto časti skúšky musí skúšaný žiadateľ preukázať spôsobilosti v ovládaní vozidla príslušnej skupiny vodičského oprávnenia - slalom medzi kužeľmi, cúvať kolmo do priestoru - medzi kužele, pozdĺž (medzi kužeľmi) a nakoniec zacúvať akože do garáže vymedzenej - zas len kužeľmi. To všetko v čase 10 minút! Žiak sa nesmie dotknúť žiadneho z kužeľov, nesmie „pretnúť" žiadnu zo spojníc vymedzených postavenými kužeľmi. Ak predsa - skúška sa automaticky končí, lebo pri konkrétnom úkone došlo „k poškodeniu vozidla"!)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúšaná žiačka si počínala mimoriadne opatrne, nechcela riskovať - samozrejme, že jej to aj trvalo trochu dlhšie, až natoľko, že skúšobný komisár po desiatich minútach aj päťdesiatich sekundách tejto žiačke skúšku ukončil - s výsledkom „neprospel"!

Podľa príslušného ustanovenia vykonávacej vyhlášky k zákonu o cestnej premávke, preverovanie schopností na cvičnej dráhe medzi kužeľmi môže u žiadateľa o vykonanie skúšky skupiny B trvať najviac 10 minút. Čo však, ak táto skúška bude trvať 10 minút a nejaké tie sekundy navyše? To už skúšaný žiak je automaticky nespôsobilý pokračovať ďalej v skúške? Aký bude rozdiel v kvalite zručností medzi žiakom, ktorý tento nezmysel stihne urobiť v čase 600 sekúnd a tým, ktorý to stihne za 601 alebo trebárs za 650 sekúnd? Čo je to za chorý výmysel - posudzovať rýchlosť vykonania jazdy zručnosti medzi kužeľmi v sterilnom prostredí autocvičiska ako jeden z dôležitých predpokladov spôsobilostí bezpečne viesť motorové vozidlo v cestnej premávke ? V tomto kontexte, myslím si, bolo by skôr namieste, keby skúšobný komisár (komisárka) vedel objektívne posúdiť a rozlíšiť (a bola by mu daná takáto možnosť) prílišnú opatrnosť od neschopnosti a dezorientácie posudzovaného žiaka. Iné je predsa, keď žiak postupuje síce pomaly ale stále vpred, ako keď, úplne dezorientovaný krúti volantom z jednej strany na druhú alebo banánovým efektom sa bezvýsledne pohybuje dopredu a dozadu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Len tak mimochodom - ešte si stále niekto na Slovensku myslí (vrátane „vymysliteľa" tejto úpravy zákona), že táto autocvičisková jazda zručnosti v plnom rozsahu nahradí nácvik a konečnú spôsobilosť žiaka v manévrovaní s vozidlom v reálnom prostredí - na verejnom parkovisku alebo v cestnej premávke? Už si niekto z vyššie dotknutých aj preveril v praxi racionálnosť takejto úpravy skúšok v autoškole? Koľkí z desiatich žiakov, ktorí úspešne absolvovali skúšky z odbornej spôsobilosti v autoškole vedia to svoje vozidlo bezpečne „upratať" pred obytným domom na sídlisku alebo zaparkovať medzi stojace vozidlá pri okraji vozovky? Ak poviem dvaja, tak je to až príliš veľa - a aj to sú len takí, ktorých to naučili tí správni inštruktori - ale ako niečo naviac, čo vychádza z vnútornej potreby konkrétneho inštruktora - čo sa však ku skúškam nevyžaduje!

Ivan Čerešňák

Ivan Čerešňák

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôchodca, od r. 1969 stále činný v prostredí dopravnej výchovy, osvety, vzdelávania a výcviku vodičov. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu