Desať minút - a dosť!

Autor: Ivan Čerešňák | 19.1.2012 o 10:20 | (upravené 19.1.2012 o 10:26) Karma článku: 10,37 | Prečítané:  3073x

Nedávno som bol prítomný na skúškach z takzvanej odbornej spôsobilosti na záver výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie sk."B".

 

Praktická (časť tejto skúšky (skúška z vedenia motorového vozidla) je, podľa zákona o cestnej premávke, rozdelená na dve časti. Prvá z nich je skúška „zručnosti" na autocvičisku alebo ...„na inej vhodnej ploche s vylúčením cestnej premávky". Stručne povedané - v tejto časti skúšky musí skúšaný žiadateľ preukázať spôsobilosti v ovládaní vozidla príslušnej skupiny vodičského oprávnenia - slalom medzi kužeľmi, cúvať kolmo do priestoru - medzi kužele, pozdĺž (medzi kužeľmi) a nakoniec zacúvať akože do garáže vymedzenej - zas len kužeľmi. To všetko v čase 10 minút! Žiak sa nesmie dotknúť žiadneho z kužeľov, nesmie „pretnúť" žiadnu zo spojníc vymedzených postavenými kužeľmi. Ak predsa - skúška sa automaticky končí, lebo pri konkrétnom úkone došlo „k poškodeniu vozidla"!)

Skúšaná žiačka si počínala mimoriadne opatrne, nechcela riskovať - samozrejme, že jej to aj trvalo trochu dlhšie, až natoľko, že skúšobný komisár po desiatich minútach aj päťdesiatich sekundách tejto žiačke skúšku ukončil - s výsledkom „neprospel"!

Podľa príslušného ustanovenia vykonávacej vyhlášky k zákonu o cestnej premávke, preverovanie schopností na cvičnej dráhe medzi kužeľmi môže u žiadateľa o vykonanie skúšky skupiny B trvať najviac 10 minút. Čo však, ak táto skúška bude trvať 10 minút a nejaké tie sekundy navyše? To už skúšaný žiak je automaticky nespôsobilý pokračovať ďalej v skúške? Aký bude rozdiel v kvalite zručností medzi žiakom, ktorý tento nezmysel stihne urobiť v čase 600 sekúnd a tým, ktorý to stihne za 601 alebo trebárs za 650 sekúnd? Čo je to za chorý výmysel - posudzovať rýchlosť vykonania jazdy zručnosti medzi kužeľmi v sterilnom prostredí autocvičiska ako jeden z dôležitých predpokladov spôsobilostí bezpečne viesť motorové vozidlo v cestnej premávke ? V tomto kontexte, myslím si, bolo by skôr namieste, keby skúšobný komisár (komisárka) vedel objektívne posúdiť a rozlíšiť (a bola by mu daná takáto možnosť) prílišnú opatrnosť od neschopnosti a dezorientácie posudzovaného žiaka.  Iné je predsa, keď žiak postupuje síce pomaly ale stále vpred, ako keď, úplne dezorientovaný krúti volantom z jednej strany na druhú alebo banánovým efektom sa bezvýsledne pohybuje dopredu a dozadu...

Len tak mimochodom - ešte si stále niekto na Slovensku myslí (vrátane „vymysliteľa" tejto úpravy zákona), že táto autocvičisková jazda zručnosti v plnom rozsahu nahradí  nácvik a konečnú spôsobilosť žiaka v manévrovaní s vozidlom v reálnom prostredí - na verejnom parkovisku alebo v cestnej premávke? Už si niekto z vyššie dotknutých aj preveril v praxi racionálnosť takejto úpravy skúšok v autoškole? Koľkí z desiatich žiakov, ktorí úspešne absolvovali skúšky z odbornej spôsobilosti v autoškole vedia to svoje vozidlo bezpečne „upratať" pred obytným domom na sídlisku alebo zaparkovať medzi stojace vozidlá pri okraji vozovky? Ak poviem dvaja, tak je to až príliš veľa - a aj to sú len takí, ktorých to naučili tí správni inštruktori - ale ako niečo naviac, čo vychádza z vnútornej potreby konkrétneho inštruktora - čo sa však ku skúškam nevyžaduje!

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

DOMOV

Prieskum: Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ho aj KDH

Vo voľbách by opäť zvíťazil Smer.


Už ste čítali?