Ďalšia (zmysluplná?) novela zákona o cestnej premávke...

Autor: Ivan Čerešňák | 26.5.2012 o 20:26 | (upravené 26.5.2012 o 20:35) Karma článku: 8,08 | Prečítané:  1304x

  Už vôbec nie je zriedkavosťou vidieť ako doslova malé, možno ani nie desať ročné dieťa sediac v lone svojho otca, veselo „karuje" auto. Tiež na vlastné oči som videl, ako takisto ešte dieťa (chlapec mohol mať tak do trinásť rokov) úplne suverénne a sám z ulice do dvora rodinného domu, voviedol rodinné auto. Úplne samozrejme, otec ho čakal pred garážou - a už ho ani nechválil... Deti sú veľmi vnímavé a keď sú ešte i namotivované - i učenlivé. Som presvedčený, že tento chlapec, už ako štrnásťročný, určite bude schopný prísť s autom po svojho otca do krčmy a odviesť ho domov - a pri takomto „rozumnom" otcovskom vedení ako pätnásťročný už dokáže zvládnuť i jednoduché križovatky...  

 

Nedávno v parlamente schválili novelu zákona o cestnej premávke, kde je možné udeliť vodičské oprávnenie i osobe mladšej ako 18 rokov. V tomto kontexte je to všetko OK. Sedemnásťročný tínedžer už dokáže pomerne bravúrne ovládať motorové vozidlo. Musím však súbežne vyjadriť, že o toto tu ide až v druhom rade. V prvom rade tu ide o to, že bezpečne sa pohybovať v cestnej premávke s motorovým vozidlom je vecou zodpovednosti človeka. A zodpovednosť je citový vzťah a akt vôle. To znamená - rátať pri vedení motorového vozidla so všetkým - s hmlami, prudkými lejakmi, poľadovicou, horúčavami, s motoristami, ktorí idú pred nami, za nami, vedľa nás i v protismere, uvedomovať si, že každý je iný, že sa stretávame s motoristami (ľuďmi!) slušnými, predvídavými, ohľaduplnými, ale i babrákmi, pseudozávodníkmi, neprispôsobivými, bezohľadnými likvidátormi... Na prvý pohľad je vidieť, pre koho je identifikácia s rolou vodiča neprekonateľným problémom. Problémom preto, lebo osobnostné vlastnosti človeka, schopnosti, vedomosti, mravné atribúty i motivácia k činnosti, ktorú práve vykonávame - ako neodmysliteľné atribúty zodpovedného naplnenia tejto roly, majú u mnohých motoristov mínusové hodnoty.

Pocit zodpovednosti človek získava výchovou v priaznivom rodinnom a spoločenskom prostredí. Ak toto absentuje už v ranom veku - po sedemnástom už toho veľa nenadobudne. Ten, kto má čistý tzv. register, čiže nemá žiadny záznam v evidencii vodičov na dopravnom inšpektoráte ani po dvadsiatich rokoch praxe, ten to nedosiahol tým, že po získaní vodičského oprávnenia v osemnástich rokoch života - tri mesiace, pol roka (alebo bohvie koľko času) sa niekto s ním vo vozidle vozil a dával naňho pozor, ale tým, že už od narodenia mu rodičia svojim konaním dali úplne zreteľne najavo čo sú životné priority, čo sú ľudské hodnoty, ktoré sú trvanlivé a nemenné a ktoré mu (okrem iného) umožnia byť bezkonfliktným a prispôsobivým.  Ak má čerstvý držiteľ vodičského oprávnenia (akéhokoľvek veku) tieto hodnoty poprehadzované alebo (tie pozitívne a potrebné) mu úplne absentujú, tak žiadna autoškola, ale, žiaľbohu, ani žiadna „dozorujúca" osoba jeho dopravné správanie a charakter už nezmení.

Ďalej - prečo som presvedčený, že osoba mladšia ako osemnásť rokov by nemala vlastniť vodičské oprávnenie na sk. „B"? Nuž preto, lebo preháňať sa medzi inými ľuďmi s nabitou zbraňou, kde pri akomkoľvek zlyhaní hrozia katastrofálne následky - bez patričnej trestnej zodpovednosti - je jednoducho neprijateľné!

Ten  istý parlament sa chystá prijať ďalšiu novelu Zákona o cestnej premávke - a to, že, počnúc januárom budúceho roka budú môcť motorové vozidlá skupiny A bez obmedzení (tzv. „veľké motocykle") viesť osoby  staršie ako 24 rokov. Zvýšil sa vek žiadateľov o získanie tejto skupiny vodičského oprávnenia o 3 roky! Nuž preto, lebo vraj pozorovania najmä tejto skupiny vodičov naznačujú, že mladí vodiči sú u nás veľmi problematickou skupinou a majú menšie skúsenosti i z toho psychologického hľadiska... („Zákruta" zo dňa 24.5.). Takže pre vedenie automobilu s najväčšou prípustnom celkovou hmotnosťou do 3,5 tony (!), vozidla, v ktorom sa môže viesť až 9 (deväť) ľudí, vozidla, ktoré dosahuje rýchlosť aj hodne cez 200 km/h - to môže viesť (síce pod „dozorom") aj sedemnásťročný tínedžer, no motocykel (síce s podobnými rýchlostnými limitmi) - ten až 24 ročná osoba! To už postráda logiku. (Síce kus „logiky" v tom predsa len bude. Ten 24 ročný bude pravdepodobne i fyzicky zdatnejší ako ten 18 - 21 ročný, takže keď sa ten 24 ročný niekde „vyseká" a zostane ešte na žive a jeho motocykel pojazdný - dokáže ho ešte postaviť na kolesá - a aspoň odtlačiť...).

Chcem sa preto spýtať - prečo mnohé zákony schválené našim parlamentom sú kontroverzné, postrádajú logiku, prečo sa práve takýmto spôsobom snažíme, o nič iné, len  prispôsobiť sa niekomu a niečomu?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

DOMOV

Prieskum: Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ho aj KDH

Vo voľbách by opäť zvíťazil Smer.


Už ste čítali?